top of page
  • Writer's pictureCInfo

Rakyat Australia keluar mengundi, semasa pilihan raya Australia sedang berlangsung

Pusat mengundi dibuka pada pukul 8 pagi dan akan ditutup pada pukul 6 petang (waktu tempatan) di seluruh pelusuk negara.

SYDNEY - Pusat pengundian di seluruh Australia dibuka pada hari Sabtu ketika pengundian bermula dalam apa yang dijangka menjadi pilihan raya umum yang dipertandingkan dengan ketat.


Pusat mengundi dibuka pada pukul 8 pagi dan akan ditutup pada pukul 6 petang. di seluruh negara, dengan keputusan awal dijangka lewat petang.


Tinjauan Australian Financial Review/Ipsos terbaru yang dikeluarkan Khamis menyaksikan pembangkang utama berhaluan kiri tengah, Parti "Labor" mengekalkan pendahuluannya selama berbulan-bulan, dengan 53 peratus daripada dua parti itu mengundi. Tetapi gabungan parti konservatif "Liberal-National" yang memerintah menang kembali daripada pembangkang pada minggu terakhir kempen, memperoleh 5 mata untuk meletakkan hanya satu mata di belakang pembangkang, dengan 33 mata peratusan kepada 34 mata bagi Parti "Labor".


Sumber Gambar: dari pihak-pihak berita dalam talian serta dalam internet



Sebuah parti atau gabungan perlu memperoleh majoriti sekurang-kurangnya 76 kerusi untuk membentuk kerajaan dalam 151 kerusi Dewan Rakyat dalam pilihan raya.


Berkempen di Perth pada hari Jumaat, Perdana Menteri Scott Morrison mengakui ia akan menjadi satu lagi perlumbaan yang rapat tetapi berkata bahawa pilihan raya di Australia adalah "sentiasa dekat."


Scott Morrision (Sumber Gambar: Wikipedia)


"Kami telah sampai sejauh ini, sekarang bukan masa untuk berpatah balik dan mempertaruhkan risiko Labor, tetapi untuk mendapatkan peluang kami dengan ekonomi yang kukuh yang hanya dapat dicapai oleh Liberal dan Nationals," kata Morrison dalam nada saat akhir kepada pengundi, mengulangi slogan kempen gabungan, "Ekonomi yang lebih kukuh bermakna masa depan yang lebih kukuh."

Ketua pembangkang Anthony Albanese menghabiskan hari penuh terakhir berkempen mengembara merentasi empat negeri, muncul di bandar selatan Adelaide bersama bekas Perdana Menteri, Julia Gillard untuk meraih sokongan daripada pengundi wanita.


Anthony Albanese (Sumber Gambar: Wikipedia)


"Saya rasa tanggungjawab yang besar untuk berjaya esok, kerana saya tahu bahawa terdapat begitu ramai rakyat Australia di luar sana yang begitu ghairah untuk menukar kerajaan," kata Albanese kepada wartawan di sana.


Gillard, yang berkhidmat sebagai satu-satunya perdana menteri wanita Australia dari 2010 hingga 2013, menggesa wanita Australia mengundi rakan lama dan bekas rakan sekerja parti "Labor" itu.


"Apa yang saya mahu lihat untuk negara ini ialah kerajaan yang mementingkan nilai dan termasuk wanita. Dan saya tahu bahawa kerajaan yang dipimpin oleh Albo akan melakukannya dengan tepat," kata Gillard, merujuk kepada ketua pembangkang itu dengan nama samarannya yang diterima pakai secara meluas.

Lebih 17 juta rakyat Australia mendaftar untuk mengundi dalam pilihan raya, daripada populasi hampir 26 juta, jangkaan kadar penyertaan sebanyak 96.8 peratus, dengan pengundian adalah wajib.


Parti "Australia Labor Party" atau "ALP" kalah dalam tiga pilihan raya terakhir pada 2013, 2016 dan 2019.


Morrison sedang mencari pemilihan semula kedua sebagai pemimpin, selepas "keajaiban" datang dari belakang kemenangan pada pilihan raya umum sebelumnya pada 2019.


- Kyoto News (diterjemahkan dan disunting semula oleh CInfo)

21 views0 comments
bottom of page